top of page

יונתן גן מור

המערכת הכלכלית שלנו היא בת 250 שנה, נהגתה ונבנתה בעולם של אימפריות ונסיכויות כשעוד לא היו מדינות. לא הגיע הזמן לעדכן מערכת פעם ב 250 שנים?
חזון
יונתן גן מור
Color_Strip.png
נושאים שקרובים ללבי
קצת עלי
החינוך הכלכלי שלי התחיל בגיל שבע בידי אבא שלי שהוא כלכלן ורואה חשבון, בגיל 18 ניהלתי תיקי השקעות פרטיים במיליוני שקלים, המשכתי דרך חברות המסחר הגדולות והמקצועיות בישראל, תואר בכלכלה באונ' תל אביב – ככל שהבנתי את המערכת הכלכלית שאנו משתמשים בה היום – ככה הבנתי כמה היא מיושנת ופוגעת היום בקדמה אנושית שיכולנו להשיג. היום אני כלכלן מומחה בתופעת המחסור המלאכותי וכלכלת פוסט-מחסורית-אקולוגית. העברתי הרצאות ותכנים מול כמאה אלף איש בישראל. עזרתי להקים ולקדם את עמותת 'פרויקט ונוס ישראל' והיום אני הדובר שלה ואחד ממנהליה. אני גם מורה למתמטיקה והוראה מתקנת למתמטיקה בגילאי יסודי
חוץ מזה
לצד הקדמה הטכנולוגית והשינויים החברתיים שמלווים אותנו במאות השנים האחרונות, העולם היום נמצא באחת מנקודות המשבר הגדולות בהיסטוריה. בני האדם מזהמים כל חלקה טובה, המשאבים הולכים ומדלדלים, האלימות וחוסר הסובלנות גואים ומשברים כלכליים וחברתיים פוקדים אותנו על בסיס קבוע.

חלק ניכר מהבעיות הללו הן תולדה של עצם המערכת הכלכלית בה אנו משתמשים ואף אחד לא יודע לדבר על כך בצורה ברורה כמוני, דובר עמותת 'פרויקט ונוס ישראל'. ארגוני סביבה מתנגדים להקמה של תחנה פחמית אולי, אבל אף אחד לא יודע או מעז למשל לתקוף את הנוהג הנפסד של התיישנות מתוכננת, נוהג שגורם לנו לקנות פי 5-10 יותר מוצרים במהלך חיינו בשל קיצור אורך חייהם בצורה מכוונת. נוהג שגורם לכריית משאבים, ייצור, שינוע והטמנה בקצב פי 5-10 גדול מן הנדרש. נוהג זה הוא חלק מנושא גדול יותר, עליו אני מדבר לעיתים קרובות בהרצאות שלי שנקרא 'מחסור מלאכותי', בעצם איך אנחנו כחברה דואגים בכוונה לבזבז הרבה יותר משאבים, לפגוע בסביבה הרבה יותר, ולדאוג שלכולנו בסופו של דבר יהיה הרבה יותר קשה לסגור את החודש, בין השאר כי אנחנו נאלצים לקנות את אותו המוצר שוב ושוב ושוב. נדמה כי המערכת הכלכלית שלנו באופן בלתי נמנע גורמת לפגיעה בלתי נתפסת בסביבה תוך שמירה על רמת חיים חומרית נמוכה יותר מן הנדרש של רוב האוכלוסייה ומשמרת את המצב הזה.

אני מציע דרך אחרת, אפשרות לעדכן את המערכות הכלכליות המיושנות שלנו שהן בנות 250 שנה, כלומר עתיקות יותר ממדינת הלאום הגרמנית, תקופה בה עדיין אימפריות ונסיכויות שלטו בעולם, החילוניות טרם הגיחה לעולם, תשעים אחוז מהאוכלוסיה היו חקלאים, ומלחמות נלחמו בעיקר בקשתות וחרבות. מהעולם הזה אנחנו גוררים ויורשים איתנו את המערכת הכלכלית הנוכחית שלנו – לא הגיע הזמן לשינוי?

האם זהו גורלנו? האם זהו טבע האדם? האם נידונו להביא על עצמנו כליון? ומצד שני, האם ניתן לחיות במציאות בת קיימה, תוך התחשבות סביבתית, ולבנות עולם שלכולם יהיה בו את כל הצרכים הפיזים שלהם לכל הפחות, על מנת לתמוך טוב יותר בסיכויים לחיות חיים מאושרים ומלאים?

אני בוחן את השאלות הללו לעומק (במסגרת עמותת 'פרויקט ונוס ישראל') ולא מפחד להציע פתרונות. מציע חשיבה חדשה לחלוטין על המציאות שלנו ומתייחס לעומק לכלל האספקטים השונים של החברה כולל ממשל, חוק, כסף, כלכלה, טכנולוגיה, סדר חברתי, התנהגות אנושית, סביבה ועוד.

1. טעימה מהחזון בשבע דקות: https://youtu.be/M6p0PCTHa8A
2. הרחבה קלה של החזון: https://youtu.be/6u7ovwmZq84
3. ראיון איתי ברשת א' עם ערן הילדסהיים: https://goo.gl/NCo7d3
4. ראיון איתי עם ד"ר אושי שוהם קראוס: https://goo.gl/BC8SmP
5. ביקורת אומנותית והומוריסטית על מצב הבחירות הדמוקרטיות בישראל: https://www.facebook.com/DiscoverVenus/videos/803543096405886/
6. נאום/שיחה שהעברתי מול מאהל רוטשילד: https://youtu.be/OzSfoU090_Y
קישורים
עמוד אישי בפייסבוק
https://www.facebook.com/jganmor

עמוד אישי באינסטגרם
jonathanganmor

עמוד ייצוג מרצה
https://www.gilataviv.co.il/jonatanganmor

כתבה מדה מרקר
https://www.themarker.com/magazine/MAGAZINE-1.4303695

כתבה שלי בזמן אמיתי
https://www.zman.co.il/158882/
תגית-מועמד-רשמי.png
bottom of page