סיכום מפגש מס' 2 – פורום שרת חינוך, יום שני 07 דצמבר 2020
נוכחים: רחל קנול, שלומית עמיחי, אבי עופר, זיקה אב צור, מלי פולישוק, קרן קטקו איילי, כוכי עם-עד.
נעדרים: נמרוד, אלוני, סמי שלום שטרית, זאב דגני, סעדה וורדה, ענת זוהר, אבשלום אליצור
1. סדר היום המתוכנן:
סבב היכרות + הצגתה של ד"ר רחל קנול כ"שרת החינוך" של הפורום
מצע האבנים הגדולות (8 העקרונות במתווה של אלוני)
חלוקה לצוותי עבודה ותחילת עבודה
מי חסר ולמה?
סיכום ודיון מה הלאה
2. מהלך המפגש:
סבב היכרות + שיתוף בצ'אט למה כל אחד הגיע לקבוצה, או המסר העיקרי שלו
חלוקה לשני חדרי דיון ב-8 עקרונות: איזה עיקרון מיותר או יש להגדירו אחרת? ואיזה- חסר?
מליאה: שיתוף במסקנות כל קבוצה, דיון עקרוני והתכנסות למסקנות ומה הלאה?
יורם הרפז הציע שינוי מבני של מערכת החינוך על בסיס הנחות היסוד הבאות:
לאחר שבתיה"ס מלאו את ייעודם לתקופת הקמתם במאה ה-19 על רקע התגבשותה של התודעה הלאומית והמהפכה התעשייתית, הנפיקו פועלי ייצור וגיבשו תודעה לאומית - הפכו ללא רלוונטים ואיבדו מיוקרתם ומחשיבותם.
היום יש לפתח ולהרחיב לתודעה קוסמופוליטית לצד זו הלאומית על רקע מגפות, טכנולוגיות ודברים נוספים משותפים.
נראה שלחינוך אין מטרה ברורה והוא מתנהל בתוך מרחב של שלוש מטרות עיקריות הסותרות זו את זו ומבלבלות:
כלים – להעניק כלים להצלחה בקריירה
ערכים- להשפיע ולהפוך התלמידים לאנשים בעלי ערכים מועילים - הומניזם
מימוש עצמי- כיצד האינדיבידואל מחבר בין הכישרון / היכולת לתשוקה
ההצעה לשינוי בבסיסה מתייחסת למערכת שתכלול 3 סוגי בתי"ס ( זרמים אידיאולוגיים):
80% לאילו השואלים "מה יוצא לי מזה?" – בתי"ס מקצועיים, מתוחכמים אינסטרומנטליים, שילמדו בהם רפואה, משפטים, תקשורת, יזמות וכו' אלו מקצועות הבחירה העיקריים בתוספת מקצועות לוויניים לתחום. הם .יילמדו ע"י מורים מוכשרים לכך וע"י בעלי מקצוע מהתחום.
10% בעלי אינטרס, אוטונטיים, סקרנים, בעלי תשוקת למידה כבירה, בעלי מוטוביציה פנימית אדירה: יחברו לפרויקטיים בטכניון, בנאס"א – אליטות של מדעים ואומנויות.
10% בעלי מנטליות אינטלקטואלית אוטונומית, לא סובלים מסגרות ולא צריכים את זה – בתי"ס דמוקרטיים.
השיטה תגביר מוטיבציה, תפחית בעיות משמעת ותאפשר מצויינות בכל רמה – בבתי"ס על- יסודים. בדומה לגישה שהציעו בדו"ח הררי learnning Project base
3. החלטות:
יורם הרפז ומלי פולישוק יעבירו הצעותיהם בקבוצה + 5 עקרונות מתוך הכל חינוך (כוכי)
סיכום מפגש מס' 2 – פורום שרת חינוך, יום שני 07 דצמבר 2020
נוכחים: רחל קנול, שלומית עמיחי, אבי עופר, זיקה אב צור, מלי פולישוק, קרן קטקו איילי, כוכי עם-עד.
נעדרים: נמרוד, אלוני, סמי שלום שטרית, זאב דגני, סעדה וורדה, ענת זוהר, אבשלום אליצור
1. סדר היום המתוכנן:
סבב היכרות + הצגתה של ד"ר רחל קנול כ"שרת החינוך" של הפורום
מצע האבנים הגדולות (8 העקרונות במתווה של אלוני)
חלוקה לצוותי עבודה ותחילת עבודה
מי חסר ולמה?
סיכום ודיון מה הלאה
2. מהלך המפגש:
סבב היכרות + שיתוף בצ'אט למה כל אחד הגיע לקבוצה, או המסר העיקרי שלו
חלוקה לשני חדרי דיון ב-8 עקרונות: איזה עיקרון מיותר או יש להגדירו אחרת? ואיזה- חסר?
מליאה: שיתוף במסקנות כל קבוצה, דיון עקרוני והתכנסות למסקנות ומה הלאה?
יורם הרפז הציע שינוי מבני של מערכת החינוך על בסיס הנחות היסוד הבאות:
לאחר שבתיה"ס מלאו את ייעודם לתקופת הקמתם במאה ה-19 על רקע התגבשותה של התודעה הלאומית והמהפכה התעשייתית, הנפיקו פועלי ייצור וגיבשו תודעה לאומית - הפכו ללא רלוונטים ואיבדו מיוקרתם ומחשיבותם.
היום יש לפתח ולהרחיב לתודעה קוסמופוליטית לצד זו הלאומית על רקע מגפות, טכנולוגיות ודברים נוספים משותפים.
נראה שלחינוך אין מטרה ברורה והוא מתנהל בתוך מרחב של שלוש מטרות עיקריות הסותרות זו את זו ומבלבלות:
כלים – להעניק כלים להצלחה בקריירה
ערכים- להשפיע ולהפוך התלמידים לאנשים בעלי ערכים מועילים - הומניזם
מימוש עצמי- כיצד האינדיבידואל מחבר בין הכישרון / היכולת לתשוקה
ההצעה לשינוי בבסיסה מתייחסת למערכת שתכלול 3 סוגי בתי"ס ( זרמים אידיאולוגיים):
80% לאילו השואלים "מה יוצא לי מזה?" – בתי"ס מקצועיים, מתוחכמים אינסטרומנטליים, שילמדו בהם רפואה, משפטים, תקשורת, יזמות וכו' אלו מקצועות הבחירה העיקריים בתוספת מקצועות לוויניים לתחום. הם .יילמדו ע"י מורים מוכשרים לכך וע"י בעלי מקצוע מהתחום.
10% בעלי אינטרס, אוטונטיים, סקרנים, בעלי תשוקת למידה כבירה, בעלי מוטוביציה פנימית אדירה: יחברו לפרויקטיים בטכניון, בנאס"א – אליטות של מדעים ואומנויות.
10% בעלי מנטליות אינטלקטואלית אוטונומית, לא סובלים מסגרות ולא צריכים את זה – בתי"ס דמוקרטיים.
השיטה תגביר מוטיבציה, תפחית בעיות משמעת ותאפשר מצויינות בכל רמה – בבתי"ס על- יסודים. בדומה לגישה שהציעו בדו"ח הררי learnning Project base
3. החלטות:
יורם הרפז ומלי פולישוק יעבירו הצעותיהם בקבוצה + 5 עקרונות מתוך הכל חינוך (כוכי)
העקרונות לשינוי יחולקו: 1. פדגוגיה 2. מעשיים-פרקטיים 3. סדירויות מבניות – שלומית
כל החברים ימלאו את הטבלה בקבוצה: שם, טלפון, מייל ומתי לא נוח להם להיפגש.
רשמה: כוכי עם-עד