הצעות חוק - פורום חקיקה דמוקרטית
חברי.ות הדמוקרטית אישרו וקיבלו בהצטרפותם את ערכי חוקת המפלגה.
הצעות החוק מבוססות על ערכי החוקה של הדמוקרטית ומטרתן יישום בפועל של ערכים אלו.
ההצעות לובנו וגובשו בפורום החקיקה של הדמוקרטית. תודה לפרופ' פרנסס רדאי, עו"ד יאיר נהוראי, עו"ד טלי קבין כהן, אבי כהן, ד"ר צבי פלתיאל
חוק יסוד: מגילת העצמאות.
מטרה חוק יסוד מגילת העצמאות מעגן את הבסיס החוקתי לקביעת אופייה וערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ומקבע את העקרונות החוקתיים של מגילת העצמאות כחוק יסוד. עקרונות יסוד מדינת ישראל היא מדינת לאום דמוקרטית שבה מממש העם היהודי את זכותו להגדרה עצמית, דמוקרטיה המחויבת לשוויון אזרחי לכל אזרחיה. המבוא למגילת העצמאות ישמש כמבוא לחוקה וכמקור השראה לפרשנות הוראות חוקי היסוד. ערכי מגילת העצמאות מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע, ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות.
חוק יסוד הלאום - יבוטל
חוק טוהר המידות - נאשם בפלילים לא יהיה מועמד ולא יכהן כראש ממשלה, נשיא, שר חבר כנסת או ראש רשות מקומית.
חוק הגבלת קדנציות, מקסימום שתי קדנציות מלאות לראשות ממשלה ולראש רשות מקומית.
חוק גודל ממשלה: מספר שרי הממשלה לא יעלה על 15 כולל ראש הממשלה. תפקיד סגן שר יבוטל לחלוטין.
חוק מהפכת השקיפות - הקמת מטה לשקיפות במשרד המשפטים. המטה יבחן ויקבע מנגנונים של שקיפות בתהליכי קבלת ההחלטות ויישומן בממשלה ובוועדותיה ובכלל זה שקיפות ביצוע סעיפי התקציב. ובנוסף:
· פרסום לוז פגישות נבחרי ציבור.
· פרסום מערכת היחסים האינטרסנטית של נבחר ציבור – מקורבים, משפחה, שותפים עסקיים טרום התפקיד הציבורי.
· פרסום פרוטוקולים ודיונים של ועדת הקורונה – איסור חיסיון לדיונים אלו.
· פרסום דיוני ועדת השרים לחקיקה כולל פרסום הנמקות והצבעות.
· פרסום שוטף של הוצאות בפועל של סעיפי התקציב בכל משרד ממשלתי.
חוק ועדת השרים לחקיקה תדון בהצעות חוק ממשלתיות והצעות חוק פרטיות שעלותן למעלה מ 10מיליון ₪ בלבד. הצעות חוק פרטיות, בעלות נמוכה מכך או שאין בהן כלל עלות כספית, יובאו ישירות לדיון במליאת הכנסת לקריאה טרומית.
חוק הפרדת רשויות: מי שממונה לשר בממשלה תופסק כהונתו בכנסת, למעט תפקיד ראש הממשלה.
חוק מינויים בכירים. תוקם בחוק ועדה מקצועית ציבורית למינוי 7 התפקידים הבכירים – מפכ"ל, רמטכ"ל, ראש שב"ס, יועמ"ש, פרקליט המדינה, מבקר המדינה, נציב שרות המדינה. הועדה תפעל כוועדת איתור מקצועית על פי קריטריונים שייקבעו לכל אחד מהתפקידים, תקיים שימוע פומבי, בלוח זמנים קבוע בחוק, ללא ממלא מקום זמני.
חוק האחריותיות של חברי כנסת.
חבר כנסת שעזב את מפלגתו או הורחק ממפלגתו במהלך קדנציה, יתפטר מתפקידו ויחזיר את המנדט למפלגה ברשותה נבחר לכנסת.
תיקון לחוק מימון מפלגות. חישוב מימון המפלגות יחושב עבור כל סיעה אך ורק על פי מספר חברי הסיעה. תבוטל מנת המימון לסיעה עצמה. חבר כנסת שיעבור לסיעה השונה מהסיעה בה נבחר לא יקבל את יחידת המימון בעת מעברו והיא תישאר בידי סיעת האם בה נבחר לכנסת.
את מתפזרת. צריך לנסח הצעת חוק אחת שתכלול את כל הסעיפים הדרושים לתיקון, חלק גדול מהתיקונים הם למעשה תיקונים של חקיקה קיימת. מעין חוק הסדרים לטיוב השירות הציבורי.
מלי ושות'
יופי טופי של הצעות חשובות וחיוניות.
רק לאחת מהן אינני מסכים. באשר לועדת שרים לחקיקה - - כמדומני, במסגרת הפרדת רשויות, הכנסת היא המחוקק, הממשלה הם המבצעים. בהתאם, לעניות דעתי ולמרות שיהיה פחות נוח לממשלה, חובה לבטל את ועדת שרים לחקיקה ולאסור על חברי ממשלה לעסוק בחקיקה של אחרים (שאינם ממשלה) ובמיוחד לאור העובדה ששרים לא יהיו חברי כנסת. הממשלה תגיש הצעות כרצונה לכנסת... חברי כנסת מכל הסיעות ומהאופוזיציה והקואליציה יהיו חפשיים להגיש הצעות חוק גם הם. הכנסת היא זו שתחליט כאשר הצעות חוק "יקרות" (הסכום יוגדר שנתית >1% מהתקציב הקודם) יחייבו הצבעה של רוב מוחלט (61 ח"כים לפחות), הצעות של חוקי יסוד יעברו בהצבעה של 71 ח"כים בעד לפחות והצעות זולות ברוב אקראי. .